söndag 20 januari 2013

Förlåt..

till alla mina följare ;-)Även om jag inte bloggat på väldigt länge har jag för den skull inte legat på latsidan som ni kan se. Här kan ni se en sjal som är stickad i Fame med paljetter och kid-silk Mönstret heter 140-48 och är ett Drops mönster förståss. Garnerna är köpta på Daisys Design. Jag behövde något enkelt att ha med mig på resan till Egypten, och fick se denna uppstickad i skyltfönstret. De hade gjorrt den i röd-orange-cerise. Mycket snyggt. På någon annan. Själv håller jag mig ju alltid till samma klatckiga grå-svart eller blått.Kommer ni ihåg det kornblå garnet som jag köpte på syfestivalen i Borås?


Av det garnet blev det denna tröja. Mycket trivsam modell, och jag har hunnit använda den mycket redan. En klar favorit. Nederdelen stickade jag i ett stycke och sydde ihop på ena sidan. Man (en) stickar med kortvarv som det heter när man vänder i arbetet och stickar som kilar, så då blev den lite A-linje formad. Färgen blev helt fel på det övre kortet, men om jag höll kameran mot golvet och sedan snabbt förde upp kameran mot den blå tröjan lyckades jag "lura" kameran.

och då kan man se den riktiga färgen lite bättre. Modellen är Ullcentrums egna och ullgarnet är färgat blått på grått. Det gick åt mindre än 4 hg, så det blev en billig tröja.
 Av garnet Drops <3 annars.="annars." blev="blev" blir="blir" denna="denna" det="det" f="f" finns="finns" fr="fr" garnet="garnet" gjorde="gjorde" huvudet="huvudet" inte.="inte." ja.="ja." jag="jag" kn="kn" l="l" ligt="ligt" modellen="modellen" n="n" p="p" r="r" raglan="raglan" rmarna="rmarna" s="s" sas.="sas." stickar="stickar" tjockt="tjockt" tr="tr" tt="tt" under="under">
Jag gör ju alltid klart det jag börjar på, så nu var det dags att virka klart sommarkoftan i muskat. Det fattades 1 ynka nystan för att få den färdig, så den har legat ett tag.



Äntligen blev jag klar med denna!!! Det har tagit sin tid, men jag har ju gjort annat parallellt också. Det går ju liksom inte att umgås när man stickar mönster. Jag kan inte det iaf, så därför blev det inte så himla ofta jag stickade på den. För en gångs skull INTE ett Dropsmönster. Modellen är från Dikt i maskor av Solveig Hirsdal Grått som vanligt -men jag har vågat mig på lite färg!!!!Jag la upp bild på online stickcafet på Facebook och fick över 250 likes.Jag blev jätteglad! Det är väl ungefär så många som läser min blogg. På ett år. Skämt åsido, men det är nog därför som jag inte bloggar så ofta. Jag lägger upp bilder där istället.

Så här blev ponchon. Jag tycker jättmycket om den. Modellen är en modifierad Dropsmodell. Jag har gjort färre ökningar, annars är den ännu vidare. Ren snålhet :-D. i gengäld plockade jag upp maskor i nacken och stickade en luva som inte fanns i mönstret. 

Detta är mitt WIP.. Ett litet arbete skulle ju med i handbagaget på flygresan till Egypten. Knit-pro stickor är jättebra. Garnet vann jag på SIV:en sist Vet inte vad jag tycker riktigt. Hade nog trott. att det skulle vara randigt

Randigt är annars precis vad man skulle kunna kalla denna tröja i ren silke. Garnet kommer från Japan och det är Marita Rolin som tar in det, men jag köpte det på 2knit . Helt ljuvligt garn som stickas med stickor 4. Tröjan är MYCKET töjbar, men den blev lite kort, så jag stickar till en liten kant nedåt. Jag tänkte mig som en skört, som ev avslutas med kid-silk. Jag har stickat den på maskin.http://www.maritarolin.se/kiito.htm
och nu blir det avsmakning av chokladmuffins som tjejerna bakat. Vi hörs om 3-4 månader igen ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar