torsdag 8 juli 2010

Fabelmodell




Om ni tycker förra inlägget ser konstigt ut beror det på att varje gång jag skulle göra mellanslag förvandlades ordet till Hindi. Mystiskt. Jag avaktiverade OCH sparade. Det brukar vara ett hett tips. Att spara alltså. Denna modell är en fabelmodell från Drops sommarkatalog, men den blev nog iminsta laget. Den är stickad på stickmaskin och då blir det ju lite mindre och tätare (och jämnare). Masktätshetskoll? Hur gör man nu igen? Stavas lat. Om du är mindre lat än jag:gör så här. Lägg upp ett antal maskor, gärna några fler av vad som ska bli 10 cm. Tex om det står 22m/10 cm betyder det att det ska bli 22maskor på 10 cm. Om du lägger upp 25 maskor och stickar en bit ska det vara 22 maskor när du mäter 10 cm på brädden. Sticka gärna 10 cm uppöver och kontrollera att varven stämmer. På garnet finns ofta en symbol som är en fyrkant. Detta talar om antal maskor per 10 cm och antal varv på 10 cm på höjden. Dessa har störst betydelse när man gör tex raglanminskning, för stämmer inte varven blir raglan för kort eller för lång. Om maskantalet inte stämmer brukar det stå att man ska byta stickor, men jag brukar byta storlek på plagget som jag stickar. Om jag tycker tätheten ser bar ut. Nu kommer bild: se ovan! Garnet är från Marks och Kattens och heter Fame trend. Det gick av när jag sydde ihop sömmarna. Konstigt, för det är ett sockgarn med polyiamid i, viket brukar vara mer hållbart än ren ull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar