söndag 13 mars 2011

Klänning i Catania,

Jag älskar ju klänningar, så är det bara. Så nu har jag en ny på gång. Denna virkas i Catania. Underbar bekantskap som är helt ny för mig. Inhandlad på Tummelisa, som är en mysig liten affär, som det var jättelängesedan jag besökte senast. Färgåtergivningen är lite kass, men går åt lila grått och petrolium. Mönstret är från en Coatskatalog från sommaren 2009. Det är den i starka oranga vinröda färger på baksidan av katalogen. Jag har ökar på maskantalet med 20 maskor, eftersom den bara finns i XS i beskrivningen.
Blev klar med denna i går kväll. Jättesöt tycker jag. Jag har nu lärt mig något nytt. Tag med plagget till affären om du ska komlettera garn, så att du ser om färgen stämmer. Garnet räckte inte för jag gjorde fel (läs för litet bakstycke) vid första försöket. Det går verkligen inte att repa upp Vivaldi. Färgen stämmer lite dåligt på kanten med resten av koftan, men nu får det vara så.

Färgen kommer att passa jätefint med resten av garderoben, dvs alla mina gråa plagg. Jag tror färgen heter lingon/ blåbär, men jag skulle kalla den gammelsosa helt enkelt.


Av 2 nystan ecoull från M&K gjorde jag denna sköna mössa. Mönstert är detta:http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=70&d_id=15&lang=se
Det var precis en sådan mössa som jag ville ha. Maskantalet är 100 istället för de 120? eller vad det nu stod i mönstret. Resåret är vara stickade i mindre stickor, och resten med stickor 5,5. Flätat är snyggt och roligt att sticka! (mönstret är sorterad under avancerad fläta pådrops hemsida, men det är den INTE.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar