fredag 6 augusti 2010

Nytt i akryl

Hemma och hälsade på hos svärföräldrarna för några dagar sedan. Där erbjöd jag mig att sticka något till min minsta yngsta dotter, av det garn som svärmor inhandlat (enl dotterns önskemål). Modellen jag valde blev dennna söta bolera från Drops modell 0-683. Modellen sträcker sig upp till 4 år, men min dotter är 6, så det blev till förstora lite. Garnet är Freja multi från Svarta fåret (masktätheten 20 m / 10 cm i )100% akryl. Inte gör kul att sticka i men för en känslig dotter blir det toppen. Stickor 3,5.
Man skulle kunna tro att fotot är i svart-vitt :) Detta är en närbild på virkade kräftmaskor. Jag gjorde dem från avigsidan, så man ser baksidan av dem. Jag tyckte det blev bäst. Det är första gången jag virkar kräftmaskor och hittade jättebra instruktions video på youtube. Det är alltså avslutningskanten runt om koftan jag menar. Krägtmaskor virkas som fm, fast från höger till vänster.... http://www.smart-knit-crocheting.com/crab-stitch.html Det ska ju bli små bubblor, men kanske för att garnet är så tunnt, syns det inte så mycket tycker jag. Jaja, man kan ju pröva något annat än picotkanter någon gång.

Själva koftan gjorde jag för flera år sedan, men har inte använt den tidigare, för den blev för stor i halsrigningen. Jag har nu repat upp och stickat om. Det blev till att repa upp axelpartiet och sticka om björnbärsmöntret, vilket då jag stickade det första gången tyckte var lite knepigt. Det tyckte jag inte alls denna gång. Jag blev ganska nöjd. Den är inte perfekt men mycket bättre än innan. Det svarta är angora och det grå bomullsgarn (Jasmine) stickad i dubbel tråd. Det skulle vara enkel tråd upptill, men det blev så tunnt i förhållande till angoran-alltid är det någon ändring som ska till.


Kiri blockad. Den behöver inte vara större än så här tycker jag. Jag blev jättenöjd! Tills en granne frågade om jag inte kunne göra en till henne också. Jag funderar på att i så fall göra en enkel rätstickad sjal. Det skulle gå mycket fortare. Eller hur sätter man ett pris på 40-60 timmars jobb?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar