lördag 21 januari 2012

Nytt år

Det där med att blogga ofta som jag srev en gång tidigare har väl gått sådär...
Det har hänt mycket i mitt liv sedan i somras, bla annat har jag bytt jobb, och även om jag jobbat 27!år som fritidspedagog, blir man ändå helt slut av alla nya intryck och nya barn och föräldrar.Det var ett vik från början med har nu blivit erbjuden en fast tjänst som jag tackat ja till. Hej då gamla arbetsplatsen! Känns lite konstigt efer 15 år, men nu får jag nära hem vilket är viktigtmed yngre skolbarn och en man som reser. Nog om detta. Även om jag inte bloggat om mina alster har jag inte legat på latsidan. Dessa påbörjades på planet till Kapstaden där jag var i slutet av november-början av december. Jag var där för att hälsa på min man och behövde något litet projekt på flyget (läs smuggla igenom säkerhetskontrollen) Det gick alldeles utmärkt. Jag hade natuligtvis trästickor och knit-pros virknål i trä i handbagaget. Virkade alltså färdigt rutorna till denna drossjal. Jag har virkat på små blommor i rosa, som jag kan visa senare. Jag hade glömt fotaden helt färdig. Garnet ät kid-silk isället för vivaldi som orginalet, så det blev lite mindre än den skulle, men jag är nöjd ändå.


Jag köpte garn i Kapstaden. Minsann. Mohairgarn och ett effekt garn som jag kantade med. Jag köpte raka stickor nr10 för att kunna sätta igång genast. För att maskorna skulle få plats stickade jag den från snibb till snibb. Ett utmärkt sätt att sticka sjalar på. När ett nystan tagit slut är det bara att börja med minskningarna i ena kanten. Man börjar med få maskor och ökar i ena sidadan bara och minskar naturligtvis i samma sida. Sjalen är rätstickad. Jag klarade mig med 2 nystan. Och nej garn är INTE billigt i kapstaden :-)




Jag stickade nästan klart denna i Kapstaden. Det ska bli en present till vänners bäbis. Mönstret i huvudet och garnet är Safran. Jag hade en del garn över från min egen pippiklänning.











1 kommentar:

  1. Grattis till nya jobbet.
    Vad kul för dig men tråktigt för oss.
    Just nu är det lite skakigt så jag tror att
    du gör ett bra val.
    Kram Lisette

    SvaraRadera